Saturday, November 28, 2009

Tribute untuk Kawan Lama, Azan Safar




Gambar ambil dari blog Azan


Semalam aku tiba-tiba teringat kat sekolah lama aku. Aku pun taip la kat google nama sekolah aku. Bila keluar dia punya result, ada nama yang aku kenal, Azan Safar. Dia lebih muda dari aku. Kira junior la. Aku 'dikeluarkan' dari sekolah tu, kalau tak silap aku, tahun 2002. Aku tekan link kat google tu, terus ke blog dia. Memang sah dia Azan Safar yang aku kenal.

Dia ada coretkan kenangan masa di sekolah dulu kat blog dia.

"Pelbagai cerita dibuka, pelbagai kisah diungkit kembali. Sedikit sebanyak menimbulkan rasa rindu untuk pulang ke sekolah lama. Bagaimana memori ‘gelaran’ diungkit kembali, memori memanjat bagunan masjid, memori bilik vip, memori tandas boleh menjadi pejabat, semuanya membuatkan kami tidak puas tersenyum."

Masjid kat sekolah tu besar. Dua tingkat. Tika tu masih dalam pembinaan. Jadi ada 'stage'. Kitorang selalu guna 'stage' untuk panjat ke tingkat dua. Malam-malam, aku suka main tembak-tembak kat tingkat atas. Masa tu popular ngan Abu Sayyaf. Masa tu, kitorang la Abu Sayyaf kat sekolah tu. Esok kena panggil ngan ustaz sebab kantoi main tembak-tembak.

Azan yang dulu aku kenal sekarang dah jadi manusia yang sedang mendaki tangga kejayaan. Tengok profil dia:

Maahad Tahfiz Daril Naim, Kota Bharu, Kelantan. (2001-2003)

SMU (A) Maahad Muhammadi Lelaki, Kota Bharu, Kelantan. (2004-2005)
- Timbalan Ketua Umum I Asrama Taqwa MML (2004)
- Ketua Umum Asrama Taqwa MML (2005)

Darul Quran JAKIM, Kuala Kubu Bharu, Selangor.
- Diploma Tahfiz Al-Quran Wal Dakwah-(2006-2009)
- Bendahari Lajnah Penerbitan & Informasi PERKEMAT DQ (06/07)
- Setiausaha AQRAB (2007)
- Exco Lajnah Dakwah & Tarbyiah PERKEMAT DQ (07/08)
- AMK Badan Bertindak Mahasiswa Nasional (08/09)

Mujamma' Sheikh Ahmad Kiftaro, Abu Nour, Syria.
-Diploma Syariah Dan Bahasa Arab-(2009- 2010)


Aku tumpang bangga dengan kejayaan kawan-kawan. Sekarang dah bertukar jadi 'sahabat'. Aku baru YM ngan dia. Kami rupanya sejalan...

No comments:

Post a Comment


Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)