Saturday, November 28, 2009

Bakal Menteri Besar Kelantan




Dato Ahmad Yakob


Dato Mohd Amar Nik Abdullah


Dato Husam Musa


Isu pengganti Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai Menteri Besar Kelantan merupakan isu yang sedang hangat diperkatakan. Mari kita lihat berita-berita yang disiarkan didalam akhbar arus perdana.

1.Utusan Online

Ahmad Yakob Layak Jadi MB

"KOTA BHARU 26 Nov. - Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob adalah calon paling sesuai untuk dinamakan sebagai pengganti Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Timbalan Pesuruhjaya III Pas negeri, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, cadangannya baru-baru ini supaya Nik Abdul Aziz menetapkan pengganti bukan bermaksud mahu mendesak Menteri Besar meletakkan jawatan.

Sebaliknya kata beliau, cadangan tersebut bertujuan untuk memastikan tiada masalah timbul semasa peralihan kuasa kelak."


2. Berita Harian Online


KOTA BHARU: Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, bersetuju supaya Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, dilantik Menteri Besar sebagaimana saranan ahli Exco Kanan Kerajaan Negeri, Datuk Husam Musa.

___________

Aku fikir ini satu detik penting dalam sejarah politik tanah air juga untuk PAS sebagai sebuah Harakah Islamiyyah. Aku yakin PAS mempunyai saluran dan mekanisma yang baik untuk menguruskan perkara ini. Di dalam sebuah Harakah Islamiyyah jawatan bukanlah sesuatu yang dibanggakan sebaliknya merupakan amanah yang akan dikira dan dinilai oleh Allah pada Hari Perhitungan nanti. Jawatan adalah satu amanah yang cukup sukar dan berat untuk dipikul. Jawatan bukan untuk direbut-rebutkan. Sesungguhnya amanah itu sangat berat....

Dari segi politiknya aku melihat adanya permainan politik yang cukup licik disini. Saudara-saudara boleh menganalisis situasi ini dan menilai baik buruknya. Ketua Dewan Pemuda PAS pernah ingatkan untuk tidak berpolitiking di dalam jemaah. PAS adalah sebuah Harakah Islamiyyah yang pada masa sekarang memilih politik sebagai wasilah untuk menegakkan sebuah masyarakat yang terkandung di dalamnya nilai-nilai dan hukum-hukum Islam. Jangan dok amalkan politik Machiavelli....

No comments:

Post a Comment


Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)