Sunday, May 8, 2011

Senarai Tugas

"Ustaz, macam mana ye ustaz uruskan masa?" seorang ustazah pernah tanya aku. Ramai juga di kalangan sahabat selalu mengeluh mengatakan mereka sibuk, tak cukup masa, banyak kerja dan lain-lain.

Lalu aku teringat satu kaedah pengurusan masa yang aku dapat masa kurusus Akademi Kepimpinan Pemuda di Pengkalan Balak. Kata penceramah tersebut, senaraikan semua tugasan kita, kemudian susun mengikut keutamaan.

Anda pernah menyenaraikan tugas anda? Jom sama-sama. (senarai ini tidak mengikut keutamaan)

1. Hamba Allah
2. Ummat Nabi Muhammad
3. Seorang anak
4. Seorang abang
5. Seorang suami
6. Seorang ayah
7. Seorang menantu
8. Seorang ipar
9. Seorang cucu
10. Seorang jiran
11. Seorang pekerja
12. Seorang guru
13. Seorang ahli jemaah Islam
14. Seorang exco Pemuda PAS negeri
15. Seorang Ketua Penerangan Pemuda PAS kawasan
16. Seorang ahli Majlis Syura Kampus
17. Seorang alumni JIK
18. Seorang 'abi'

dan banyak lagi.............

No comments:

Post a Comment


Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)