Tuesday, November 10, 2009

Sembang Pagi Dengan Apek


Pagi tadi aku lepak sambil tengok-tengok akhbar kat kedai apek yang aku selalu beli Harakah. Masa tu apek tu sedang baca Sinar Harian. Aku sembang macam biasa la dengan apek tu. Tiba-tiba apek tu tanya:

"Dakwah tu ape ?"

Terkejut sekejap aku. Lepas tu aku citer sket-sket pasal dakwah. Aku bagitau dia secara ringkas dakwah tu bermaksud ajakan ke arah kebaikan. Rupanya apek tu baca berita pasal Dr Asri. Pastu apek tu tanya lagi:

"Wahabi tu ape?"

Melilau otak aku mencari jawapan yang sesuai untuk dibagitau.. Kesimpulannya aku bagitau apek tu Wahabi ni satu fahaman yang banyak di di ikuti di Arab Saudi. Aku citer sket-sket yang aku tau la. Nak citer banyak-banyak aku tak tau la.

Lepas tu apek tu makin rancak bersembang dengan aku. Dia tanya pasal purdah pulak.

"Tutup muka yang ramai perempuan Arab pakai tu, dekat Malaysia kena pakai ke? Kena paksa tak?"

Aku jawab la purdah tu tak paksa pakai. Pastu apek tu cakap macam ni:

"Kita tak lawan Islam. Tapi kena ikut keadaan dan suasana la. Tapi ada gak yang memang tak boleh ikut keadaan, macam sembahyang 5 waktu, mana boleh buat 1 waktu je"

Apek ni citer pasal waqi' la. Citer pasal thabat dan murunah la. Aku angguk je. Apek sambung lagi:

" Yang terbaru bising pasal bukan Islam masuk masjid. Betul ke macam tu? Orang bukan Islam tak boleh masuk masjid? "

Aku menyusun kata dengan berhati2. Aku bagitau apa salahnya jika masuk dengan bersih dan beradab. Otak aku ligat memilih ayat-ayat paling berhikmah. Apek sambung lagi:

" Lain la kalau saya beli babi bawa masuk masjid, itu memang saya cari pasal. Orang Cina nak pegi sembahyang kat Pulau Besar pun, seminggu sebelum pergi tak makan babi"

Kami sembang-sembang tak lama kerana aku nak pegi CC. Best gak sembang ngan apek tu. Lain kali sembang lagi la.

No comments:

Post a Comment

Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)