Wednesday, November 18, 2009

Projek Terbaru Aku



Pulang ke kampung halaman menyimpan 1001 perasaan yang tidak dapat digambarkan. Tempat yang tersimpan segala pengalaman pahit dan manis. Beberapa hari di kampung membuatkan aku terfikir apakah aktiviti yang aku akan lakukan. Niat awalnya aku mahu belajar kitab daripada ayah aku. Aku tengok kitab-kitabnya banyak dalam rak buku.

Petang tadi aku suarakan hasratku secara tidak langsung untuk belajar mana-mana kitab. Ayah aku tanya nak belajar kitab apa? Kitab melayu atau arab? Kitab pasal apa? Aqidah? Fekah? Syariah?

Aku tanya: "Tafsir ada tak?"

Ayah mencadangkan Al Tafsir Al Munir fi Al' Aqidah wa al Shari'ah wa al Manhaj, karangan Dr Wahbah Az Zuhaili. Semuanya 16 jilid merangkumi 30 juzu'. Kata Ayah, tafsir ni bagus kerana tafsirannya merangkumi pelbagai skop dan bidang.

Dr Wahbah Az Zuhaili merupakan ulama dan tokoh ilmuan tersohor yang berasal dari Damsyik, Syria. Beliau telah menulis banyak kitab, diantaranya ialah al Fiqh al Islami dan al Fiqh al Islam wa Adilatuhu.

Lebih kurang 5 tahun kebelakangan ni, kebanyakan masa aku dihabiskan untuk belajar buku-buku dari barat di bilik-bilik kuliah. Hanya sesekali memegang buku-buku karangan ilmuan Islam. Kali ini aku boleh menumpukan masa aku untuk belajar kitab-kitab karangan para ulama' Islam. Insya Allah.

No comments:

Post a Comment


Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)