Tuesday, November 24, 2009

Kenangan Sekolah Menengah: ZIKR



Satu

Aku dulu bersekolah di 3 sekolah menengah. Bermula dengan Maahad Tahfiz Ummul Qura. Kemudian ditukarkan ke Maahad Tahfiz Daril Naim dan yang terakhir, Sekolah Menengah Ugama (Arab) Saniah [sekarang Maahad Saniah]. Aku ke SMU(A) Saniah masa akhir tingkatan 4. Masa tu cuma beberapa bulan untuk peperiksaan Sijil Menengah Ugama (SMU).

Masa awal-awal kedatangan aku kat Saniah, aku ada komen satu risalah yang di tampal di dinding kelas aku kepada seorang kawan. Aku beritahu dia, risalah tu tak menarik. Sebenarnya aku takde ape yang nak dibualkan dengan dia. Aku saje je komen risalah tu.

Tidak berapa lama kemudian, aku dijemput unuk menghadiri satu mesyuarat. Aku telah dilantik sebagai Exco Lajnah Penerbitan, Badan Dakwah dan Latihan Kepimpinan Islam (BD). Rupanya kawan aku tu ahli Badan Dakwah. Dia juga telah dilantik sebagai Pengerusi Badan Dakwah. Lajnah Penerbitan ini punyai kaitan yang rapat dengan hidup aku sehinggalah sekarang. Lain kali aku cerita. Kali ini aku nak cerita pasal majalah/risalah.

Antara tugasan yang aku lakukan ialah menerbitkan majalah/risalah. Pada masa tu sekolah aku mendapatkan majalah/risalah yang diterbitkan oleh Maahad Muhammadi. Penasihat BD masa itu, Ustazah Norliza, menggalakkan BD menerbitkan sendiri risalah untuk di edarkan di Saniah dan sekolah-sekolah Yayasan Islam Kelantan sekitarnya. Aku memulakan projek 'Zikr'. Berbekalkan kemahiran komputer yang tidak seberapa, aku menggunakan Mic Word untuk layout Zikr. Punyalah susah. Kemudian bila kemahiran komputer aku makin berkembang, aku gunakan Mic Publisher. Masa aku di Saniah cuma sebentar, selepas mengikuti PLKN, aku menyambung pelajaran ke Sarawak.

Dua

Aku berminat dengan dunia penerbitan khususnya komik walaupun aku tak reti melukis. Aku hanya pandai lukis orang lidi, itupun teruk kena kritik. Komik punyai peminatnya yang tersendiri. Aku memasang impian untuk terbitkan komik secara kecil-kecilan untuk di edarkan di sekolah-sekolah dan IPT-IPT. Aku fikir komik dan yang sealiran dengannya merupakan salah satu medium untuk jemaah Islam berdakwah serta mendapatkan sokongan golongan muda. Aku lihat pelbagai aliran pemikiran lain menggunakan komik untuk menyebarkan pemikiran mereka kepada golongan muda. Aku amat tertarik dengan komik-komik yang diterbitkan oleh Gempak Starz kerana layout yang cantik. Memanglah isi kandungannya tidak menepati kehendak syariat tetapi kualiti layout dan design sangat menarik hati. Kenapa tidak kita terbitkan majalah dakwah dengan layout dan design yang menarik serta tidak membosankan? Ada sesiapa yang sanggup menyahut cabaran ini?



No comments:

Post a Comment


Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)