Wednesday, September 16, 2009

Tarbiah Dari Allah


Sabtu lepas aku join satu program dakwah. Aku tolong2 jadi ajk program. Program ni di adakan di tepi pantai. Slot utama malam tu ialah taaruf. Kemudian diteruskan dengan kembara malam. Kembara malam ni dimodulkan dengan pengisian aqidah. Peserta diberikan kes-kes yang melibatkan masalah aqidah untuk di bincangkan di setiap 'check point'. Habis slot kembara malam, peserta tidur, sementara kami ajk buat 'post-mortem'. Baru separuh jalan 'post-mortem' tiba2 hujan turun dengan lebat. Angin laut juga bertiup kuat. Pondok penginapan peserta lelaki turut basah. Kami pindahkan peserta lelaki untuk tidur di dalam kereta. Lepas tu kami saling memandang antara satu sama lain. Tiada lagi tempat yang kering untuk tidur. Semua basah.

Akhirnya, kami bentang tikar atas beranda yang basah. Dalam keadaan hujan yang mencurah-curah, kami lelapkan mata. Terasa titis2 air hujan di muka. Pakaian yang dipakai semua basah lencun. Akhirnya aku tertidur dalam kebasahan.

Aku bangun untuk bersahur dalam keadaan basah.

Tarbiah dari Allah. Baru hujan air. Bukannya hujan peluru macam mujahidin di medan jihad. Baru hujan air. Bukan hujan darah semacam para syuhada tika syahid. Paling kurang aku ada gak alami sedikit tarbiah dari Allah walaupun amat jauh untuk dibandingkan dengan para pejuang agama Allah.

2 comments:

  1. Alhamdulillah....dpt juga merasai tido dlm keadaan basah..

    ReplyDelete
  2. bersyukurlh..
    kepayahan mengajar erti kesabarn..
    mendamba 1 keikhlasn..
    tnpa keluhan tanpa pndustaan..
    mengajar insan erti sebuah kehidupn..

    ReplyDelete


Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)