Friday, August 21, 2009

Aku kutip memori-memori yang berserakan : Yusibi

Sebelum aku pegi tengok forum antara dua cinta tadi, aku sempat dengar pengumuman tarikh 1 Ramadhan kat TV3. Katanya hari Sabtu ni 1 Ramadhan.

Aku mula teringat kat mas'ul aku masa kat Sarawak dulu. Dia pakai kod nama "Yusibi". Rapat sangat ngan aku. Aku teringat dia pernah bagi tazkirah pasal Ramadhan. Dia kata lebih kurang macam ni:

" Awak bayangkan satu malam, pintu rumah awak diketuk. Bila awak buka pintu, awak nampak seorang lelaki sedang senyum pada awak. Lelaki tersebut bawa hadiah yang sangat banyak. Awak jemput lelaki tersebut masuk dengan muka seposen je. Macam lelaki tersebut tidak di alu alukan. Bila lelaki itu masuk dengan hadiah-hadiah yang sangat banyak, awak tak layan lelaki tersebut tapi awak sibuk bercerita tentang seorang lelaki lain yang akan datang bulan depan. Awak hiaskan macam-macam untuk lelaki yang satu lagi. Awak tukar langsir. Awak tukar sarung bantal. Awak buat macam-macam jenis kuih dan kek. Bayangkan apa perasaan lelaki yang ada depan awak tu? Lelaki tu datang dengan hadiah-hadiah yang banyak tetapi awak tak pedulikan dia.

Itulah sebenarnya sikap kita bila menjelang Ramadhan. Ramadhan hadir dengan membawa banyak kelebihan dan hadiah dari Allah tapi kita tak hargainya. Kita tak rebut kelebihan dan kebaikan Ramadhan. Alangkah ruginya..."

Selamat Menyambut Ramadhan ya Ustaz...

7 comments:

  1. Dah balik kg. Ada gak la bhubung ngan dia. Raya ni pg raya kat umah dia. insya Allah

    ReplyDelete
  2. rindu yusibi jgk

    ReplyDelete
  3. teringinnya nak kenal ngan Yusibi....

    ReplyDelete
  4. lebai awang,
    lebai kenal yusibi gak? =)

    zunairah,
    Insya Allah Yusibi datang masa walimah nanti...

    ReplyDelete
  5. ye sy pn knal yusibi,tp mgkn yusibi xknl sy =)

    ReplyDelete
  6. Yusibi... Ramadhan Karim....

    ReplyDelete

Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)