Monday, August 31, 2009

Adikku Sayang

Malam awal Ramadhan baru ni aku berSMS dengan adik perempuan aku yang sedang menuntut di Matrikulasi di utara tanahair. Dulu dia sekolah kat Naim Lilbanat. Aku SMS dia: Masih ikut usrah lagi tak?

Masa dia mua-mula masuk Matrik tu, aku yang pergi hantar dia. Masa hari pendaftaran tu, aku perhatikan keadaan sekeliling. Aku cari urusetia pendaftaran yang berfikrah Islam, yang muslimin susah sikit nak kenalpasti. Lalu aku cari yang muslimat. Aku tengok ada seorang urusetia muslimat yang bertudung labuh. Lama juga aku perhati dia dan tunggu peluang yang baik. Tunggu punya tunggu tak ada peluang untuk bersembang dengan dia sebab dia bertugas kat tempat yang sibuk. Ditakdirkan Allah, tiba-tiba ada seorang muslimat lain yang datang berjumpa dengan muslimat tadi. Aku tengok muslimat tu tak berapa sibuk. Sebaik sahaja dia beredar, mata aku terus mengekori. Lepas tu aku tengok dia rilek je. Aku pun pergi dekat dia. Nampak je line clear aku terus start tanya dia beberapa soalan...

Akhirnya setelah berpuas hati dengan sembang tadi aku pun menyerahkan adik aku untuk didakwah kemudian dikaderkan seterusnya ditarbiah.

Adik aku balas SMS: Masih ikut usrah. Tiap-tiap minggu ada.

Alhamdulillah.

4 comments:

  1. alahmdulillah..
    inilh ciri2 seorg abg yg beriman..
    tidak akn mmbiarkn org trsyg tenggelam dlm arus dunia yg mengganas..
    besama dosa noda yg akn terpalit di hati seorg insan bergelar adik..
    moga insan sprti ini akn trus brnfs di bumi Allah..
    menyebarkn lg ayat2 Allah..amin..

    ReplyDelete
  2. salam...
    thniah ade ciri2 abg mithali =)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.... bagus2.. mabruk..

    ReplyDelete
  4. tugas yang tak akan habis sampai bila-bila...

    ReplyDelete

Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)