Tuesday, July 14, 2009

Sekolah Pemikir Muda (SPM). 2

Tulisan ini di ambil dari sini. http://razalizaidin.blogspot.com/2009/07/hari-pertama-di-school-of-young-thinker.html

Hari pertama di School of Young Thinker atau Sekolah Pemikiran Muda (SPM) sangat mengujakan. Perbahasan ilmunya hidup. Langsung keinginan untuk tidur tiada di sekolah ini. Sangat mencabar. Biarpun sekolah ini baru sahaja bermula tapi elemen yang ingin diketengahkan amat menarik. Mencabar nilai intelektual kita yang menyertainya. Berasa betapa tingginya nilai ilmu disisi manusia. Tak kisah la jika saya menjadi murid dalam sekolah seperti ini.

Pernah dengar Institut Kajian Dasar.(klik) Jalan Telawi?(klik). Yea. IKD yang melahir banyak tokoh negara. Khalid Jaafar yang kini menjadi orang paling kanan Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Dato' kamaruddin Jaffar yang merupakan Mantan Pengerusi IKD dan Mantan Setiausaha Agung PAS Pusat. Untuk sesi pertama di sesi sekolah hari ini, kami telah berkesempatan untuk berkenalan dengan saudara Fathi Aris Omar (klik blog). Ramai yang menyatakan beliau merupakan aktivis Islam Liberal.

Antara ringkasan lontaran idea Saudara Fathi Aris Omar :

1. Permulaan ucapannya, beliau mengatakan kelemahan gerakan Islam adalah hanya mengambil kebanyakkan anak kadernya yang kelas bawahan. Tiada karisma. Bermasalah. Mahasiswa atau mad'u yang hebat dan talented lebih gemar ke Starbuck dan clubbing. Inilah kelemahan jemaah islam kini.

2. Permasalahan bagi Parti Islam Se-Malaysia (PAS) ialah untuk tidak mendidik dan menrekrutkan generasi anak muda sepertimana orang lama. Lihatlah berapa banyak anak muda yang boleh mengantikan tempat Tuan Guru dll yang ada sekarang.

3. Kelemahan ketara yang membelenggu aktivis islam apabila tidak mengetahui realiti semasa juga gagal menganalisis isu dan media dengan baik.

4. Kelebihan berada di Indonesia ialah kita akan mempelajari multidisiplin ilmu merentasi bidang ilmu berbanding dengan Malaysia dengan nilai monopndidikan sejak sekolah lagi (hanya boleh pelajari subjek tertu dan dihadkan sahaja).

5. Aktivis Islam perlu menguasai dan mampu menganalisis pemikiran Marxis, Kapitalisme, Sosialisme dll yang secara halus menusuk dan menyusup dalam masyarakat kini. Ideologi ini sentiasa mengalir. Jika bidang politik tiada tempat, aliran pemikiran ini akam menyerap masuk dalam bidang akademik, seni budaya dll.

Inilah antara ringkasan yang dapat ditaipkan dalam blog ini. Banyak lagi nota-nota ilmu yang boleh dikongsi bersama. Bak kat Saudara Fathi, berada dalam susana sekarang menyebabkan otak saya melompat-lompat. Kerana banyak yang perlu dituturkan dan disebut. Wahh.. sampai tahap itu otak beliau berputar.

Berada dalam sekolah yang mencabar minda ini, menyebabkan saya bermuhasabah sendirian nilaian ilmu yang ada di dada. Terasa ilmu ini sedikit sahaja. Terasa bodoh bila banyak yang kita baca dan ketahui. Bagi generasi anak muda, saya mengakui dan menyakini bahawa persediaan untuk berhadap dengan Islam Liberal, Sister in Islam (SIS), Orientalis dll memerlukan penguasaan ilmu yang banyak. Persedian sebelum Islam memerintah Malaysia. Terima kasih kepada pendokong School of Young Thinker. Semoga usaha anda menjadi perintis dalam pembinaan generasi anak baru yang akan merealisasikan impian kita selama ini.

No comments:

Post a Comment


Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)