Wednesday, February 17, 2010

Katakan: UMNO nak masuk PAS tu....


Semalam aku hadir program Pemuda Kawasan bersama Ustaz Nasrudin Tantawi, Ketua Pemuda PAS Pusat. Ustaz diberikan taklimat oleh Pemuda Kawasan. Aku hadir dengan taraf 'menumpang'.

Banyak perkara yang diperkatakan oleh Ustaz Nasrudin. Antaranya Ustaz Nasrudin menggalakkan media baru digunakan semaksima mungkin dalam usaha gerak kerja PAS. Macam facebook dan twitter. Aku ada facebook tapi belum ada twitter. Tapi setakat ini facebook aku belum digunakan dengan sebaik mungkin. Sekadar ada akaun je.

Lepas taklimat, Ustaz Nasrudin berceramah bersama Ustaz Kamarudin Sidek, Ustaz Zulkifli Ismail dan seorang YB DAP.

Dalam banyak isu yang di ulas, aku tertarik dengan ulasan mengenai perjumpaan UMNO dan PAS. Ramai ahli memberikan pendapat negatif bila pimpinan PAS berjumpa dengan pimpinan UMNO. Mereka kata PAS nak masuk UMNO. Kenapa tidak katakan UMNO nak masuk PAS? Ini pemikiran yang perlu dibetulkan. PAS ni Gerakan Islam. Dakwah dan tarbiah jangan pulak di lupa. Hebat macam mana berpolitik sekalipun tapi tidak ada adab berjemaah tak ada gunanya. Elok masuk parti sekular macam UMNO.

Ustaz juga ada ulas pasal hubungan politik dengan DAP. PAS dikatakan boneka DAP. Ustaz bagi contoh senang. Kita tinggal kat satu taman perumahan. Jiran kita Cina dan India. Pada suatu hati, rumah kita dimasuki pencuri, kita kejar pencuri tu, dan jiran kita yang Cina dan India (bukan Islam) keluar sama untuk tolong kejar pencuri, adakah kita akan bagitau macam ni? Kamu ni kafir, tak boleh tolong, biar aku kejar sorang je...Kamu masuk balik rumah kamu...

PAS mengadakan hubungan politik. Bukan hubungan akidah. Maksudnya bukan bermakna bila wat hubungan politik dengan DAP bermaksud minggu ni kita solat kat gereja dan minggu depan dia solat kat masjid. PAS mengadakan hubungan politik dengan DAP kerana ingin menumbangkan kezaliman dan ketidakadilan UMNO Barisan Nasional.

Sekarang ni mereka tuduh Guan Eng abaikan hak orang Islam. Cuba fikir dengan akal, bandingkan, Ali Rustam potong elaun guru takmir, dari RM50 kepada RM10 setiap kali mengajar. Guan Eng pula naikkan elaun guru KAFA.

Fikirla sendiri....

No comments:

Post a Comment

Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)