Friday, October 23, 2009

Lagi lagi K-JIK: Mesti Pro Aktif



Putaran kehidupan ini bergerak dengan pantas. Dunia bukannya statik. Dunia sentiasa berubah setiap detik. Medan tempak JIK berada juga bergerak dan berubah. Kepimpinan JIK mesti sentiasa berwaspada dan mengambil kira setiap perubahan yang berlaku demi kepentingan jemaah. Kegagalan pimpinan memahami perubahan akan menyebabkan kerugian yang besar kepada JIK. Kesuntukan masa yang berlaku adalah kerana pimpinan lambat memahami perubahan tersebut. Pimpinan seharusnya selari dan mendahului masa, bukannya ditinggalkan masa.

Penghujung sesi ini menuntut pimpinan lebih memahami pergerakan masa. Banyak tugasan dan agenda yang perlu dilaksanakan sebelum bermula sesi akan datang.

1. Kepimpinan JIK
Soal kepimpinan bukan perkara yang boleh diputuskan secara mudah dalam satu malam. Kepimpinan untuk masa akan datang perlu dibincangkan dan dibahaskan dengan teliti. Segala aspek perlu diteliti dan di ambil kira sebelum membuat sesuatu keputusan. Kebiasaannya perbincangan ini mengambil masa yang panjang sebelum keputusan dikeluarkan. Bukannya nanti akan keluar kenyataan kesuntukan masa lantas kepimpinan diputuskan secara terburu-buru.

2. Muktamar
Muktamar merupakan medan muhasabah untuk semua sama ada pimpinan atau ahli. Persediaan untuk muktamar juga merupakan perkara yang penting agar perbahasan semasa muktamar mempunyai kualiti bukannya cakap berasaskan emosi. Muktamar mempunyai peranan yang cukup penting dalam JIK. Juga bukannya nanti keluar kenyataan kesuntukan masa lantas persediaan muktamar dilakukan secara tergesa-gesa.

3. Siasah
Kepentingan siasah ni tak usah nak cakap la. Ke ada yang tak tau? Ada eh? Patutla buat tak tahu je. Mari sini aku nak cakap sikit.. Pasal siasah ni, kita kena bincang la strategi apa yang nak dipakai. 4-4-2 ke, 4-3-3 ke. Mana boleh main hentam macam tu je. Kena bincang la siapa yang akan ketuai wasilah, sape exco2 wasilah. Apa pendekatan yang wasilah nak bawa...macam mana nak manfaatkan wasilah. Yang lain pun sama la. Bape orang nak hantar ke MPP, ke Kolej. Semua tu kena bincang. Takde automatiknya. Kalau automatik aku pun nak.

4. Kem
Cuba bagitau terang-terang apa perkembangan semasa. Siapa yang uruskan? Aku kurang pengetahuan ni. Bilanya mereka nak datang? Prosedurnya macam mana? Kena buat apa? Kami terlibat ke tak ni? Ke automatik gak? Sukanya aku..


Senang ceritanya, kepimpinan mesti pro aktif. Jangan tunggu dah basi baru nak bertindak.

2 comments:

  1. Nampaknya Akhtar Syaheed seorang yang berpanjangan jauh ke hadapan, Terima kasih atas peringatan :)

    P/s : Perlu ada EGM kah?

    ReplyDelete
  2. Tidak ada keperluan mendesak untuk EGM. Kepimpinan masih utuh. Kita ada prosedur kita untuk menyelesaikan masalah. = )

    P/s: Anda mahu EGM kah? =)

    ReplyDelete

Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)