Saturday, September 26, 2009

Ulang Tahun ke 40 OIC


1. Pertubuhan Persidangan Islam atau Organization of the Islamic Conference (OIC) ditubuhkan pada 25 September 1969

2. OIC dianggotai oleh 57 negara seluruh dunia. Ditubuhkan sebagai satu reaksi terhadap tindakan musuh Islam ke atas Masjid Al Aqsa di Jeruselam.

3. Tahun ini, 2009, sudah 40 tahun OIC ditubuhkan.

4. Sekarang ini aku tak nampak pun peranan yang dimainkan oleh OIC mewakili suara umat Islam. Negara2 umat Islam saban hari terus bergolak dan dilanda pelbagai masalah. Deretan nama negara boleh dibariskankan bila berbicara mengenai dunia umat Islam. Di mana peranan OIC? Sekadar bersidang sahaja di dalam bilik berhawa dingin? atau menghasilkan timbunan kertas kerja, yang kemudiannya menjadi kertas kitar semula?

5. Afghanistan;sudah berapa lama umat Islam Afghanistan menderita? Sebelum ini mereka berhadapan dengan Beruang Merah Rusia, dan Alhamdulillah para Mujahidin yang menyahut gendang jihad berjuang dengan gagahnya menumbangkan tentera Beruang Merah sehingga jatuhnya Soviet. Terbaru Amerika Syarikat pula menghujani Afghanistan dengan bertan2 peluru berpandu dengan alasan ingin mencari cuma seorang lelaki, Usamah Ben Laden. Sehingga kini tentera penjajah masih berada di bumi Afghanistan. Mana OIC?

6. Iraq; diserang dengan alasan untuk menghapuskan senjata pemusnah milik Saddam. Penjajahan Amerika di bumi Iraq dibantu oleh negara umat Islam yang meupakan ahli OIC. Sedangkan pada tahun 1978 OIC menerima resolusi untuk tidak membenarkan tentera asing ditempatkan di negara ahli untuk menyerang negara ahli yang lain. Hari ini beberapa negara OIC membenarkan tentera Amerika berada di negara mereka untuk menyerang negara OIC yang lain. Apa peranan OIC?

7. Palestin; sejarah panjang umat Islam yang berdarah. Saban hari umat Palestin dibunuh oleh Israel. Setiap hari ada saja korban rakyat Palestin. Setiap hari bumi Palestin bermandi darah. Setiap hari bumi Palestin diceroboh. Tika Fatah yang sekular terus menjadi barua Israel, Hamas bersendirian membela Palestin. Butakah OIC?

8. Chechen, Mindanao, Pattani, serta sederet lagi negara umat Islam yang dizalimi dan diganasi.

9. OIC sepatutnya punyai suara kolektif untuk menangani permasalah dunia Islam. OIC kena mainkan peranan yang lebih besar. OIC kena lebih 'vocal' memperjuangkan hak negara umat Isam. Perpaduan ahli OIC perlu menjadi agenda besar sebagai asas memperkukuhkan OIC bagi meningkatkan daya desak terhadap barat. OIC perlu diketuai oleh individu yang punyai fikrah Islam dan mampu memimpin OIC ke peringkat lebih baik. OIC jangan jadi pengecut dan bacul, hanya berseminar di hotel 5 bintang, dalam bilik seminar yang berhawa dingin, dengan juadah yang enak sedang darah umat Islam terus bersemburan membasahi bumi.

No comments:

Post a Comment


Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)