Sunday, September 6, 2009

Kapitalism vs Islam


Beberapa hari lepas aku mengikuti satu syarahan oleh seorang profesor madya sebuah universiti dalam satu sesi 'pecah otak'. Satu ucapan yang sangat menarik dan ada kontroversinya. Aku salin secara terus catatan conteng aku ke dalam blog ni. Setiap point ni boleh dibaca secara berasingan atau boleh juga secara berkaitan. Atau boleh juga dua-dua.

1. Kapitalism mendominasi barat dan sosialism mendominasi timur. Islam adalah Islam, bukan barat bukan timur. Islam mempunyai prinsip yang terbaik dalam ekonomi : Allah menghalalkan jualbeli dan mengharamkan riba. Kapitalis tiada prinsip ini. Masalah ekonomi pada hari ini disebabkan oleh kapitalis. Kapitalis ada kaitan dengan kolonial. Perniagaan adalah satu penjajahan. Boleh baca balik sejarah Syarikat Hindia Timur.

2. Kapitalis bermaksud modal atau kaum pemodal. Modal yang besar akan dapat untung yang besar. Untung itu akan ditambah pada modal untuk membesarkan lagi modal. Darwinism: Yang kuat akan menang, yang lemah akan kalah.Islam juga memerlukan modal tetapi bukan 'ism'. Menurut Islam, perniagaan adalah ibadah. Berniaga bukan untuk keuntungan semata-mata tetapi juga khidmat kepada masyarakat. Sedangkan Kapitalis tidak begitu. Tiada amanah dalam kapitalis.

3. Kapitalis akan buat apa sahaja untuk capai matlamat. Kat Amerika ada satu bank yahudi. Bank ni dah beroperasi ratusan tahun. Pada akhir pemerintahan Bush, bank ni bankrup. Persoalannya betul2 bankrup atau buat-buat bankrup. Ini permainan kapitalis. Mereka pindahkan duit lepas tu bgtau bankrup. Kerajaan Bush 'bail-out' bank ni. Kerajaan 'bail-out' pakai duit siapa? Duit rakyat la. Alasannya bank ni dah banyak berjasa pada kerajaan. Kapitalis dapat duit free je. Bank tu pindahkan duit ke mana? Palestin? Membiayai operasi Israel? Ada kemungkinan.

4. Sosialism di Timur. Katanya kesamarataan untuk semua. Padahal pemimpin sama kaya, rakyat sama miskin. Adil ke? Inilah akibat jika sistem tidak bertunjangkan tauhid. Sistem tu akan pincang. Otak manusia tak akan dapat memikirkan yang terbaik. Allah merupakan sebaik-baik pengatur sistem. Allah yang cipta kita jadi Allah lebih tau baik buruk untuk kita. Pada tahun awal 1960-an ramai pelajar Universiti Malaya berparadigm sosialism.

5. Negara kita jadikan sistem yang dicipta oleh manusia sebagai asas, bukannya sistem ciptaan Allah. Bank-bank dalam negara kita semuanya tidak guna sistem Islam. Bank Islam? Bank Islam dibina di atas dasar yang sama dan menggunakan akta yang sama. Sebagai analogi. Ada sepohon pokok. Akarnya dapat baja kapitalis. Pokok ada banyak ranting. Ranting tu keluarkan buah. Buahnya bank-bank sekular. Pada satu dahan, dicantumkan satu ranting baru. Ranting Bank Islam.

6. Bank-bank milik orang Islam ada dua kaunter. Ada kaunter haram ada kaunter halal. Ambil analogi ni. Ada seorang Pak Aji, buka gerai jual ayam. Gerai Pak Aji ada dua bahagian, 1 jual daging yang disembelih(halal) , 1 lagi jual ayam yang dipatahkan leher(haram). kalau orang kafir yang buat macam tu, boleh la dikonsider.

7. "Attaajirul amin", pedagang yang amanah, bukan sekadar berdagang tapi tonjolkan nilai-nilai Islam dalam perniagaan. Amalan bisnes menurut cara Islam telah mempengaruhi penduduk Melaka suatu ketika dulu untuk memeluk Islam.

8. Menurut Ibnu Khaldun, Kerajaan tak boleh berniaga dengan rakyat. Contohnya, Lebuhraya KL-Seremban, asalnya 2 lorong, dibina dengan duit rakyat. Tiba-tiba bagi kat PLUS yang kerajaan ada kepentingan, PLUS tambah 1 lorong kemudian caj 10sen/km. Sedangkan asalnya dibina dengan duit rakyat. 2 lorong duit rakyat 1 lorong je duit PLUS. Plus caj 3 sen jelah, baru adil. lainlah jika kerajaan nak bina jalan Gua Musang- cameron, pastu tenderkan kat satu syarikat, syarikat tu mulakan kerja dari awal pembinaan lagi, baru la boleh caj 10sen/km.

9. Putrajaya bukan milik kerajaan. Kerajaan sewa dari syarikat Putrajaya Holding. Tiap2 bulan bayar sewa kat Putrajaya Holding. Kerajaan ada kepentingan dalam Putrajaya Holding.

10. Amerika pada zaman Reagan jadi presiden pernah alami krisis ekonomi. Lepas tu Reagan berjaya atasi masalah tersebut. Bila ditanya pada Reagan, macam mana cara atasi masalah tu. Reagan jawab: "Saya guna kaedah lama, kaedah Caldan". Sape Caldan? Ibnu Khaldun la.

11. Penasihat tak rasmi ekonomi Malaysia suatu ketika dulu orang Yahudi, Solomon Burney. Dia ni sedara George Soros.

Banyak lagi point. Aku sambung lain kali pulak.

5 comments:

  1. sekali sekala bermain dengan pemikiran manusia plak... Ramai orang taktau pasal ideologi @ pemikiran yang ada kat dunia sekarang ni. Pemikiran2 inilah yang merosakkan pemikiran umat Islam. Nama je muslim tapi berideologi komunis, marxis, sosialis, liberal,kapitalis, mcm2 lagi....

    ReplyDelete
  2. ..selama ni yakin je guna bank islam..pd hal...hmmm...

    ReplyDelete
  3. Laksanakan hukum Allah Insya Allah semua selamat dunia akhirat.

    ReplyDelete
  4. sy stuju!!!!

    ReplyDelete

Al Fatihah ( Datuk Saya)

Al Fatihah ( Datuk Saya)